Temeiuri biblice și patristice pentru o  abordare specifică a tineretului din perspectivă  pastorală
Tinerii sunt percepuţi de cele mai multe ori, ca o prefigurare a viitorului unei societăți, iar calitățile și viciile acestora se constituie în „semne“ ale nivelului vieții religios-morale a adulților de peste ani. Cu toate acestea, generația tânără nu poate fi percepută și abordată doar din perspectiva a ceea ce urmează să devină. Cu alte cuvinte, tinerii nu reprezintă doar viitorul unei societăți, ci și prezentul acesteia și ca urmare a acestui fapt, solicită o atenție și o recunoaștere deplină a statutului lor de parteneri, în raport cu generațiile adulte.
Tema articolului de față are în vedere problematica pastorației tinerilor, a necesității redescoperirii sau cultivării unei abordări specifice a tineretului din perspectivă pastorală. În acest sens, în prima parte va fi dezbătut conceptul de pastorație a tinerilor, cu implicațiile, în principal la nivel teoretic pe care le presupune acest tip particular de misiune a Bisericii. În continuare, vor fi aduse în dezbatere temeiurile biblice ale pastorației tinerilor, fiind evidențiate mărturiile Sfintei Scripturi cu privire la tinerețe în general, sau la tineri, aceștia făcându-și simțită prezența în fiecare etapă a istoriei mântuirii, atât în Vechiul, cât și în Noul Testament. În ultima parte vor fi evidențiate câteva mărturii din scrierile patristice, în special din opera Sf. Ioan Hrisostom și a Sf. Vasile cel Mare, cu privire la percepția și atitudinea acestora față de vârsta tinereții.
Având ca temei îndemnul Mântuitorului rostit  către ucenici înainte de Înălțarea Sa la cer, „propovăduiți Evanghelia la toată  făptura“ (Mc. 16, 15), Biserica adresează chemarea Sa mântuitoare tuturor  oamenilor, indiferent de categoria socială, de neam, rasă, gen sau vârstă. Este  evident faptul că și Mântuitorul Hristos, de-a lungul timpului petrecut în  mijlocul ucenicilor Săi, a transmis aceeași învățătură pentru toți, tineri sau  bătrâni, cuvântul Său fiind întotdeauna apreciat de ascultători ca „având putere  multă“(Lc 4,32).
Încă din momentul întemeierii ei, Biserica a adresat lumii  aceeași învățătură cu care Mântuitorul Hristos „sătura“ mulțimile însetate, doar  că, după exemplul Sf. Apostol Pavel, a folosit o varietate bogată a formelor de  expresie, „făcându-se tuturor toate, pentru a-i dobândi măcar pe unii“(I Cor  9,22). Însuși Apostolul neamurilor îl sfătuia pe tânărul său ucenic, Timotei, să  nuanțeze sfaturile și atitudinile în funcție de cei cărora se adresează (I Tim  cap. 5-6).
Luând ca temei învățătura Sfintei Scripturi și Tradiția Bisericii,  Teologia și Practica Pastorală, împarte de obicei, mijloacele de pastorație, în  două mari categorii: a) mijloace de pastorație individuală b); mijloace sau  metode de pastorație colectivă. Necesitățile pastorale pe care le manifestă  societatea actuală, în special în contextul diferențierii profesionale și de  statut social, din rândul credincioșilor, impun, de asemenea, o nouă categorie,  și anume, mijloacele de pastorație intermediară, adică cele care se adresează  grupurilor de credincioși constituite în cadrul parohiei, pe bază de gen  (bărbați și femei), vârstă (copii, tineri, adulți, bătrâni), profesie sau  îndeletnicire (intelectuali, muncitori, agricultori, etc).
Dacă semnificația  termenului pastorație are în vedere activitatea Bisericii în general, în cazul  în care acest concept primește atributul tinerilor, el desemnează o preocupare  relativ nouă a Teologiei și Practicii Pastorale. Originea etimologică a  termenului de pastorație este, evident, latinescul pastor, care are ca  echivalent în limba română cuvântul păstor, și care se referă la cel care  îngrijește sau supraveghează o turmă. Mântuitorul Însuși S-a numit pe Sine  „Păstor“(Ioan 10, 11), iar ulterior, Sfinții Apostoli au preluat termenii de  turmă și păstor (I Pt 5,2-4) făcând referire la obștea credincioșilor, respectiv  la conducătorii duhovnicești ai acestora. Pe baza acestor referiri biblice,  termenul de păstor a fost preluat și utilizat atât în practica eclesială, cât și  în terminologia teologică, reprezentând pe conducătorul religios care păzește,  supraveghează, călăuzește spre Dumnezeu sufletele credincioșilor, aceștia  împreună formând „turma“ Bisericii.
Totuși, termenul pastorație a apărut  relativ recent în limba română și este utilizat pentru a desemna sintagma latină  „cura animarum“ (germ. Seelsorge; engl. Pastoral care) care a fost preluată din  limbajul laic roman și aplicată la realitățile vieții bisericești de către Sf.  Grigorie cel Mare. Un teolog român contemporan definea conceptul de pastorație  ca fiind un echivalent al expresiei „grija de parohie“, și sublinia deosebirea  fundamentală dintre acesta și termenii prozelitism sau propagandă.
Statutul  și rolul tinerilor în viața Bisericii, precum și importanța lor pentru viitorul  acesteia au fost relevate în comunitățile creștine occidentale cu mai multe  decenii în urmă, probabil și ca urmare a manifestațiilor prin care tinerii  militau pentru recunoașterea lor ca membri deplini ai societății în care trăiesc  și a intereselor și nevoilor lor specifice.
Datorită situației politice  existente și a poziției regimului comunist față de Biserică și misiunea  acesteia, în țările Europei de Est, majoritar ortodoxe, libertatea și  posibilitatea de a se căuta și găsi soluții, mijloace și strategii  pastoral-misionare cu care să se vină în întâmpinarea nevoilor specifice vârstei  tinere au fost de fiecare dată îngrădite. În anul 1991, cu ocazia unei  conferințe pe tema pastorației tinerilor, susținute la Moscova de către membrii  unei delegații a Bisericii Ortodoxe din America, la deschiderea lucrărilor,  arhiepiscopul Chiril, (director al departamentului de relații externe din cadrul  Patriarhiei Moscovei) remarca: „În aprilie 1990, revigorarea operei caritabile,  a educației religioase și a pastorației tinerilor, au redevenit posibile pentru  Biserica Ortodoxă Rusă […]. Însă pastorația tinerilor nu fusese foarte  dezvoltată nici înainte de Revoluția din 1917. De fapt, în afară de activitățile  din seminariile și academiile teologice, nu a existat nici o altă formă de  pastorație a tinerilor. De aceea, în această privință, nu putem vorbi  propriu-zis de o „revigorare“. Pastorația tinerilor trebuie creată, nu  revigorată […] Provocarea lansată de această conferință este aceea de a crea,  pentru prima dată în cei 1003 ani de existență a Bisericii Ortodoxe din Rusia, o  mișcare a tineretului – independentă, dacă este necesar – pentru Biserica  noastră“ .
Așadar, odată cu redobândirea libertății religioase și de  asociere, Bisericile din țările fostului bloc comunist, printre care și România,  au fost și sunt încă nevoite să facă față unor probleme noi, care au impun o  abordare adecvată contextului actual. Ca urmare a acestui fapt, transmiterea  valorilor credinței și vieții creștine către generațiile tinere este pe cale de  a deveni o preocupare serioasă a Bisericii, mai ales pe fondul unui proces  accelerat de secularizare, promovat și susținut și de expansiunea științifică și  tehnologică fără precedent, care caracterizează acest început de mileniu.
În  privința temeiurilor pe care se fundamentează abordarea specifică din punct de  vedere pastoral a problemelor credincioșilor tineri, acestea sunt în mare parte  identice cu cele pe care se sprijină orice demers educațional promovat și  susținut în cadrul societății, care are în vedere atât specificul trăsăturilor  persoanei umane în parcurgerea etapelor de vârstă până la maturitate, dar și de  dinamismul și dificultățile inerente acestor transformări. În acest sens,  practica slujirii creștine confirmă faptul că „aceleași principii dătătoare de  viață nu pot fi predicate după aceleași metode tuturor categoriilor de creștini“  .
Transformările caracteristice acestei etape din viața creștinilor necesită  un sprijin real, eficient și consistent din partea Bisericii, sarcina de a ajuta  tineretul să-și regăsească identitatea, credința și viața creștină, reprezentând  o misiune nobilă a Bisericii din orice loc și timp. Această misiune poate fi  dusă cu succes la bun sfârșit doar „printr-o legătură cât mai apropiată cu  tinerii, ascultându-i, vorbind cu ei, acordându-le atenție, respectându-i; prin  intermediul părinților, sfătuindu-i în permanență cum să reînnoade legăturile cu  fii și fiicele lor și să-i îndrume spre Biserică; abordând teme de interes  direct pentru tineri; instrucția religioasă trebuie să se realizeze în  continuarea celei laice și sub directa îndrumare a preotului .
Într-o  continuitate autentică a dinamicii vieții și spiritualității creștine, Biserica  are vocația, în orice context social, și cu atât mai mult în prezent, de a face  față provocărilor lansate de către societatea contemporană și mutațiilor pe care  aceasta le-a suferit în urma progresului tehnologic, a industrializării  excesive, a modificărilor caracteristicilor sociale, culturale și demografice,  care au efecte directe asupra calității vieții creștine și implicit asupra  Bisericii, trupul lui Hristos Cel răstignit și înviat.
Totuși, dintre toți  membrii Bisericii, cei mai afectați de aceste transformări și cei mai direct  vizați de ele, pe termen lung, sunt tinerii. Istoria a confirmat în nenumărate  rânduri un fapt a cărui evidență se impune de la sine: de felul în care tinerii  reușesc să conștientizeze, să interiorizeze și să trăiască anumite valori (în  cazul de față, preponderent spirituale) depinde însăși perpetuarea valorilor  respective, precum și caracterul lor funcțional și normativ pentru viitor.  Îndeplinirea acestor sarcini misionare devine cu atât mai dificilă cu cât faptul  de a transmite și „traduce“ mesajul Evangheliei într-un limbaj accesibil,  atractiv și relevant pentru tineri, necesită pe lângă un efort susținut,  consistență, perseverență și mai ales anumite calități înnăscute sau dobândite  cu multă trudă și pasiune.
Comunitățile creștine în cadrul cărora se  desfășoară o bogată și rodnică activitate pastorală pentru și împreună cu  tinerii, au ajuns în urma unei experiențe de mai mulți ani la anumite principii  teoretice a căror cunoaștere poate înlesni cu mult orice nouă inițiativă de a  intra în contact cu tinerii și de a-i ajuta să descopere bogăția credinței și  vieții creștine. Astfel, în urma unei experiențe acumulate de-a lungul mai  multor ani, în cadrul departamentului pentru activități pastoral-misionare  adresate tinerilor ortodocși din America, au fost definite o serie de  dimensiuni, obiective și principii esențiale ale pastorației tinerilor. Astfel,  au fost subliniate patru dimensiuni fundamentale ale pastorației tinerilor .  Așadar, acest mod particular de realizare a pastorației:
• se adresează  tinerilor,
• se realizează împreună cu tinerii,
• se realizează de către  tineri,
• se realizează pentru tineri.
Pastorația tinerilor constituie  răspunsul comunității creștine față de nevoile tinerilor și împărtășirea  darurilor unice ale tinerilor către întreaga comunitate. Ea se adresează  tinerilor atunci când comunitatea creștină în ansamblul ei își exercită rolul  pastoral în a întâmpina nevoile tinerilor. Pastorația adresată tinerilor se  bazează pe resursele și darurile comunității adulte, care oferă pentru creșterea  spirituală a tinerilor oportunități de care aceștia au nevoie dar pe care nu le  pot obține întotdeauna prin ei înșiși. De asemenea, pastorația tinerilor este  realizată împreună cu tinerii, întrucât aceștia au împreună cu adulții o  responsabilitate comună, aceea de a îndeplini misiunea Bisericii. Când tinerii  au ocazia de a-și exercita responsabilitatea împreună cu adulții, se oferă o  recunoaștere contribuției pe care aceștia o pot aduce la viața parohiei,  familiei și comunității în general. Pastorația realizată împreună cu tinerii  înseamnă a le da acestora oportunitatea de a participa într-un anume fel la  viața comunității. Acest tip de pastorație este realizată de către tineri atunci  când sunt implicați ei înșiși în activități dedicate slujirii celorlalți, în  cazul de față a altor tineri. Participarea la programe de consiliere împotriva  consumului de droguri și a alcoolismului, implicarea în activități pastorale  inițiate de Biserică, constituie exemple de pastorație a tinerilor realizată  chiar de tineri. În final, pastorația tinerilor este pentru tineri, prin aceea  că adulții din Biserică, încearcă să interpreteze nevoile tinerilor și să  pledeze în fața comunității pentru satisfacerea intereselor și problemelor  legitime ale acestora. Adultul implicat în pastorația tinerilor are un acces  special la punctele de vedere ale tinerilor și în general dispune de un nivel de  credibilitate, influență și resurse care nu sunt disponibile tinerilor. Din  acest motiv, astfel de adulți au o responsabilitate în plus, anume aceea de a  vorbi în numele tinerilor și de a sensibiliza și motiva alți adulți cu privire  la interesele și problemele tinerilor. Ei se pot implica și atrăgând atenția  consiliilor parohiale sau eparhiale pentru inițierea de programe cu tinerii  precum conferințe, grupuri de discuții, activități sociale, etc.
Tinerii și tinerețea în Sf. Scriptură
Sfânta Scriptură oferă numeroase exemple de  tineri care au fost aleși de Dumnezeu pentru a contribui la realizarea planului  Său de mântuire a lumii, precum și modele de raportare a adulților față de  tineri, în special când li se transmite acestora cuvântul Evangheliei și  credința Bisericii.
Vechiul Testament conține dispoziții clare cu privire la  obligativitatea educării copiilor și tinerilor în spiritul legii și al tradiției  poporului evreu. Prima îndatorire în ce privește educația copiilor revenea mamei  (Pilde 1,8; 6,20). În cazul băieților, pe măsură ce aceștia creșteau, intervenea  și tatăl, ambii părinți având îndatorirea de a da copiilor lor mai ales o  profundă educație religios-morală (Ieșire 10,2; 12,26; 13,8; Deuteronom 4,9;  6,7; 32,7). „Scopul major al educației la vechii evrei era pe de o parte,  învățarea Legii divine, iar pe de altă parte, supunerea față de această Lege în  sensul aplicării ei la viața de zi cu zi.“ În Deuteronom 6, 6-7 citim: „  Cuvintele acestea (adică poruncile divine, n. n.) să le sădești în fiii tăi și  să vorbești de ele când șezi în casa ta, când mergi pe cale, când te culci și te  scoli, să le legi ca semn la mână și să le ai ca pe o tăbliță la fruntea ta“.  Educația și instrucția religioasă trebuiau săvârșite încă de la o vârstă  fragedă: „Deprinde pe tânăr cu purtarea pe care trebuie să o aibă; chiar când va  îmbătrâni, nu se va abate de la ea“ (Pilde 22,6).
În afară de părinți, un rol  important în educația religios-morală a poporului revenea preoților și  leviților. Preoții aveau îndatorirea „de a deosebi cele sfinte de cele nesfinte  și cele curate de cele necurate și de a-i învăța pe fiii lui Israel toate legile  pe care le-a poruncit Domnul prin Moise.“ (Lev 10, 10-11).
În Noul Testament,  Sfintele Evanghelii îl prezintă în numeroase locuri pe Mântuitorul Hristos în  compania tinerilor sau făcând referire la această vârstă.
Înainte de toate,  trebuie amintit faptul că Însuși Mântuitorul Hristos Și-a îndeplinit misiunea de  Mijlocitor către Tatăl (I Tim 2,5), în plină vârstă a tinereții, El începându-și  activitatea mesianică, după mărturia Sfinților Evangheliști, când era „ca de  treizeci de ani“(Lc 3,23).
Este semnificativ faptul că cele mai mari minuni  săvârșite de către Mântuitorul Hristos, – cele trei învieri din morți – au fost  săvârșite asupra tinerilor (fiica lui Iair – Mc 5,22-43; fiul văduvei din Nain –  Lc 7,12-15), și prietenul Său Lazăr – In 11). Această rechemare la viață,  adresată tinerilor, din partea Fiului lui Dumnezeu întrupat, poate fi  interpretată ca un simbol al invitației permanente pe care Dumnezeu o lansează  către cei tineri, pentru redescoperirea vieții întru El, pentru El și împreună  cu El. De asemenea, aceeași invitație este valabilă pentru toți credincioșii,  care au datoria de a-și redescoperi permanent tinerețea spiritului, cu  dinamismul și entuziasmul caracteristic. În mod paradoxal, menținându-și și  cultivându-și astfel de calități, bătrânii au șansa de a deveni la fel sau chiar  mai tineri în spirit, decât înșiși tinerii, aceștia din urmă putând fi  catalogați drept bătrâni atunci când se arată neglijenți față de ele. „Un tânăr  care nu tinde la continuă depășire, un tânăr care duce o existență stătută, e  mai degrabă un bătrân decât un tânăr. Tinerețea prin definiție tinde la mai  mult, la o continuă ascensiune“ .
În același sens poate fi interpretat și  îndemnul-chemare prin care Domnul Iisus îl readuce pe tânărul din Nain la viață:  „Tinere ție îți zic, scoală-te!“. Semnificația acestui cuvânt este aceea a unui  cuvânt de ordine, a unui reper, a unei lozinci program; sensul acesteia este:  fii treaz, fă ceva, fii în acțiune, nu sta nelucrător; nu sta nelucrător pentru  că ai energii de tânăr .
Devotamentul și fervoarea specifice tinereții au  fost consemnate în sfintele Evanghelii, indirect, prin relatările despre tânărul  înfășurat într-o pânză (Mc 14,51), care la scurt timp după prinderea  Mântuitorului în Grădina Ghetsimani, după ce toți ucenicii fugiseră (Mc 14,50)  el totuși îl urma pe Domnul. De asemenea, este memorabil momentul încredințării  de către Domnul Hristos a Maicii Sale către tânărul apostol Ioan (In 19,25-27),  cel care din devotament față de Domnul, era de față atunci când El a fost  răstignit, în ciuda pericolului de a fi prins de căpeteniile  iudeilor.
Sfântul Marcu, relatând momentul întâlnirii dintre tânărul bogat și  Mântuitorul Hristos 17,22), surprinde, spre deosebire de ceilalți evangheliști,  un amănunt semnificativ : Mântuitorul „l-a privit cu drag“. Cei mai mulți  interpreți pun acest amănunt pe seama faptului că acest tânăr era însuși autorul  celei de-a doua Evanghelii, totuși este interesant faptul că tânărul, deși era  la o vârstă care predispune la o viață degajată, lipsită de griji, mai ales el  fiind și bogat, cu toate acestea a putut răspunde fără preget: Învățătorule,  toate acestea (poruncile legii, n.n.) le-am păzit din tinerețile mele“ (Mc 10-  20). Felul în care decurge întrevederea din acest punct este semnificativă  pentru fiecare tânăr și pentru fiecare creștin în general. Pentru că tânărul  căuta desăvârșirea, Învățătorul a găsit Cuvânt și pentru această situație:  crucea și urmarea necondiționată. Tânărul a plecat întristat, însă interesant de  observat este atitudinea sa față de cuvintele Mântuitorului, pe care nu le-a  dezaprobat, nici nu le-a negat, de unde putem deduce că atunci nu era în stadiul  de a porni pe drum, dar ulterior, conform tradiției, a renunțat la averi, așa  cum îi ceruse Domnul. Cuvântul tânărului „toate le-am plinit“ și gestul său de a  fi plecat întristat reprezintă două repere valabile pentru viața multora dintre  tinerii creștini: fiecare poate spune că ceva a împlinit și tot la fel se  întristează pentru că multe alte lucruri bune au rămas nesăvârșite. Așadar,  aceste două atitudini au rămas ca două jaloane pentru viața tinerilor creștini  din toate timpurile .
Dinamica pastorației tinerilor este surprinsă într-un  mod cu totul special, în relatarea despre cei doi ucenici în drum spre Emaus  (Luca 24, 13-35). Când Iisus i-a întâlnit prima dată pe acești doi ucenici după  moartea și învierea Sa, în drum spre satul Emaus, El i-a întrebat despre ce  vorbeau în drumul lor cu atâta înflăcărare. El le-a ascultat cu atenție  răspunsul despre evenimentele din Ierusalim, precum și confuzie și chiar  incertitudinea în care se aflau. După ce au terminat, El le-a răspuns  interpretând textele din Vechiul Testament despre Mesia și despre cele ce aveau  să se întâmple. Ajungând la Emaus, ucenicii l-au convins pe Cel care le vorbise  atât de convingător să rămână peste noapte în același sat, iar întâlnirea lor a  culminat cu frângerea pâinii, când ucenicii au recunoscut în noul lor prieten pe  Iisus Cel Înviat.
În același fel, pastorația tinerilor poate începe cu  prezența efectivă în mijlocul tinerilor și dialogul cu aceștia, fapt ce le  conferă speranță și încrederea de a pune întrebări. Ascultarea atentă a  intereselor și preocupărilor specifice acestei vârste, permite celui care se  ocupă de activitățile cu tinerii să înțeleagă mai profund nevoile și nivelul  vieții spirituale a acestora. Doar după ce a ascultat mai întâi, coordonatorul  de programe cu tinerii este capabil să ofere un răspuns, împărtășind tinerilor  și împreună cu aceștia puncte de vedere, experiențe, valori, izvorâte dintr-o  viață înrădăcinată în credință. Pe marginea reflecțiilor tinerilor despre  lucrarea lui Dumnezeu în evenimentele din viața lor, se pot formula răspunsuri  în lumina valorilor spirituale mărturisite și păstrate în și de către Biserică.  Legătura creată prin aceste relații este consfințită în cadrul comunității, în  special prin celebrarea Euharistică.
Pe baza modelului „Emaus“, pastorația  tinerilor poate fi percepută drept misiunea Bisericii de a găsi căi adecvate de  comunicare cu tinerii și de a le înfățișa prezența și lucrarea lui Dumnezeu în  lume și în viața lor. Este un răspuns la felul în care Mântuitorul Hristos  proceda, punând slujirea înaintea învățăturii și oamenii înaintea  instituțiilor.
Sfânta Scriptură a Noului Testament face referire în multe  rânduri la tineri, evidențiind în special aspectul dinamic, oarecum revoluționar  al acestei vârste. Sfinții Apostoli și în general primii creștini sunt  înfățișați ca fiind animați de un zel tineresc, de neoprit pentru opozanții noii  religii creștine. Când Sf. Ap. Pavel și ucenicul său, Sila, au vestit cuvântul  Evangheliei în Tesalonic, iudeii și mulțimile întărâtate de aceștia au protestat  furtunos împotriva „celor care au tulburat toată lumea“ (F.Ap. 17,6) și care  ajunseseră și în cetățile lor.
Sf. Apostol Petru acordă o atenție deosebită  relației dintre tineri și adulți sau vârstnici, în Biserică. Este posibil ca, pe  fondul diferențelor de perspectivă dintre generația adultă – conservatoare, și  tinerii mai disponibili spre schimbare, să fi apărut și în comunitatea creștină  căreia se adresează Sf. Petru, o serie de tensiuni. Încă din al doilea capitol  al epistolei, Sf. Petru face referire la felul în care trebuie să se desfășoare  relațiile dintre stăpâni și sclavi, soți și soții, (I Pt 2,18 – 3,7) îndemnând  mai ales pe sclavi și pe soții să se comporte ca și creștini în îndeplinirea  sarcinilor impuse de statutul lor social. Este demnă de remarcat și are valoare  paradigmatică atitudinea Sf. Petru, care nu pledează pentru o înăbușire a  entuziasmului tineresc, atât de necesar oricărei comunități creștine; apostolul  îi sfătuiește însă pe cei mai tineri dintre slujitori, să se supună celorlalți  frați întru slujire, mai ales acelora care sunt mai înțelepți și experimentați  (I Petru 5,5).
Îndemnul Sf. Petru se aliniază sfaturilor prin care și  ceilalți autori biblici, atrag atenția tinerilor dornici de afirmare și de  originalitate, asupra pericolului slăbirii legăturii cu tradiția și al alterării  comuniunii spirituale cu înaintașii sau contemporanii de vârstă mai înaintată,  și implicit al autoexcluderii pe această cale de la izvorul unei vieții autentic  creștine. Totodată, se atrage atenția și celor în vârstă să-i asculte pe tineri  și să se comporte așa încât să merite într-adevăr stima pe care aceștia,  împreună cu toți membrii Bisericii le-o acordă.
O imagine succintă și totuși  consistentă a poziției tânărului în Biserică, se poate desprinde din epistolele  Sfântului Apostol Pavel către Timotei. Ambele epistole sunt scrise din punctul  de vedere al omului deja înaintat în vârstă și bogat în experiență, care se  adresează ucenicului și prietenului său mai tânăr, a cărui credință și trăire  creștină se datorează în bună parte celui dintâi. Aceasta reiese clar din modul  de adresare utilizat de Sf. Pavel: „lui Timotei, adevărat fiu în credință“ (I  Tim 1,2).
Transmiterea credinței pe această cale, de la o persoană mai în  vârstă și experimentată, către un ucenic tânăr, dornic de cunoaștere și plin de  abnegație, reprezintă paradigma clasică a zămislirii credinței și este o  caracteristică esențială a primelor veacuri ale creștinismului. Epistolele către  Timotei, îl înfățișează pe autorul acestora, Sf. Pavel, împărtășindu-i  ucenicului său din credința și experiența sa, însă fără a-și face ucenicul  dependent de el însuși, și fără a-l modela pe acesta după propriul său chip, ci  conducându-l spre adevăratul Învățător, Hristos Domnul.
Astfel, Sfântul  Apostol Pavel, adresându-se lui Timotei, îl îndemna să își îndeplinească  sarcinile impuse de misiunea sacerdotală la care a fost chemat, cu devotament și  fervoare, în așa fel încât nimeni să nu îl disprețuiască pentru vârsta sa  tânără. (I Tim 4,12). Este semnificativ faptul că Apostolul Neamurilor arată  respect și considerație pentru orice vârstă, fără a practica diferențieri și  fără a minimaliza importanța vreuneia dintre etapele prin care o persoană  trebuie să treacă în drumul firesc spre maturitate. El însuși afirmă: „când eram  copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil, judecam ca un copil; dar când  m-am făcut bărbat am părăsit cele ale copilului.“ (I Cor 12, 11)
În esență,  mesajul său pentru Timotei este acela de a nu-și neglija harul care i-a fost  împărtășit prin punerea mâinilor (hirotonia) mai-marilor preoților (I Tim 4,14).  Autentic cunoscător al profunzimilor sufletului omenesc, Sf. Pavel nu pretinde  de la ucenicul său o maturizare miraculoasă în viața duhovnicească, nici nu se  așteaptă ca acesta să atingă desăvârșirea înstantaneu, ci-i recomandă să aplice  în propria viață ceea ce propovăduiește, „făcându-se tuturor pildă cu cuvântul,  cu purtarea, cu dragostea, cu duhul, cu credința, cu curăția.“(I Tim, 4,12). În  privința relațiilor dintre cei tineri și cei mai vârstă, Sf. Pavel îi scrie lui  Timotei ca acestea să fie asemănătoare celor din familie, fapt care denotă  semnificația și considerația pe care viața familială le dobândiseră în cadrul  comunităților creștine.
Este evident că în viziunea Apostolului Neamurilor  tinerețea nu este doar vârsta entuziasmului creator, a devotamentului sau a  elanului misionar, chiar și pentru cei chemați la misiunea sacerdotală. În a  doua epistolă adresată lui Timotei, cuvântul său devine mai tranșant atunci când  își pune în gardă apropiatul colaborator cu privire la „poftele tinereților“,  care nu menajează pe nimeni la această vârstă. Deși nu menționează care sunt  aceste vicii, Sf. Pavel indică remediile prin care ele pot fi evitate sau  vindecate și acestea sunt „dreptatea, credința, dragostea, pacea cu cei ce  cheamă pe Dumnezeu cu inimă curată.“ (II Tim 2, 22)
Tinerii și tinerețea în operele Sf. Părinți
După cum se știe, Biserica primară s-a  confruntat, în activitatea ei de început, cu împrejurări și condiții deosebit de  grele, fiind frământată de lupte și neajunsuri atât din interior, din cauza  ereticilor care n-au întârziat să apară, cât și din exterior din partea iudeilor  și a păgânilor. Din acest motiv, preocupările literar-creștine ale celor dintâi  Părinți și scriitori bisericești, ca și a celor din secolele imediat următoare,  s-au concentrat în special asupra învățăturilor de ordin practic, punându-se  accentul pe ținuta morală a creștinilor, temele de doctrină rezumându-se la:  Tainele de inițiere, Biserica, ierarhia bisericeasc .
Grija față de familia  creștină și membrii acesteia, a fost o preocupare constantă a Părinților  Bisericii primare. Între puținele sfaturi pe care ei le-au putut lăsa în scris  din pricina condițiilor dificile în care-și desfășurau activitatea misionară, se  regăsesc cele referitoare la soț, soție, copii, tineri și văduve. Așa, de pildă,  Sf. Clement Romanul îndeamnă: „Să învățăm pe tineri învățătura fricii de  Dumnezeu … Copiii noștri să aibă parte de creșterea cea întru Hristos; să învețe  ce putere are smerenia înaintea lui Dumnezeu și ce poate dragostea curată în  fața lui Dumnezeu; să învețe că bună și mare este frica de Dumnezeu și că  mântuiește pe toți cei care trăiesc cu cuvioșie în Dumnezeu, cu cuget curat“  .
Aceleași îndemnuri adresează și Sfântul Policarp creștinilor din Filipi,  cărora le spune: „La fel și tinerii să fie fără prihană în toate, înainte de  orice îngrijindu-se de curăția lor și înfrânându-se de la orice lucru rău. Este  bine să se abțină de la poftele cele din lume, că „orice poftă luptă împotriva  duhului“ și că „nici desfrânații, nici adulterii, nici sodomiții nu vor intra în  Împărăția lui Dumnezeu“ , nici cei ce fac lucruri nesocotite. De aceea tinerii  trebuie să se îndepărteze de toate acestea, supunându-se preoților și diaconilor  ca lui Dumnezeu și lui Hristos. Fecioarele trebuie să viețuiască fără de prihană  și cu conștiința curată“ .
Păstrând tonalitatea Părinților apostolici în  privința exigențelor morale cărora tinerii creștini trebuie să se supună,  părinții și scriitorii bisericești din secolele IV și V atrag atenția în special  asupra sensului și importanței curăției morale a tinerilor, aceștia fiind vizați  cu precădere de laxismul moravurilor culturii greco-romane.
În acest scop,  Sfântul Ioan Hrisostom îndeamnă ca educația să înceapă a se realiza din vreme,  formându-se copilului deprinderea cu cele bune. „Tinerețea – zice Sfântul  Părinte – este sălbatică, având nevoie de mulți priveghetori, dascăli, pedagogi,  îngrijitori, de mulți hrănitori […]. Tinerețea este ca un cal sălbatic, ca o  fiară sălbatică, și dacă de la început și din cea mai fragedă vârstă a  copilăriei îi vom pune niște hotare bune, după aceea nu vom avea nevoie de multe  osteneli, ci obișnuința va fi ca o lege. Să nu-i lăsăm să facă ceva din cele  plăcute și vătămătoare, și nici să le facem ca unor copii totdeauna pe plac, ci  mai ales să-i ținem totdeauna în întreaga înțelepciune și cumpătare, fiindcă  abuzul în această privință pierde tinerimea mai mult decât orice“ .
Îndemnul  Sfântului Ioan Gură de Aur de a-i ajuta pe tineri să își păstreze curăția  sufletească și trupească, se adresează mai ales părinților, care au datoria de  a-i îndemna pe fiii și fiicele lor să se căsătorească degrabă, pentru a evita  acele legături între tineri care ar putea duce la păcatul desfrânării. „Să nu  lăsăm tinerii de capul lor, ci, cunoscând văpaia cuptorului (poftei), să ne  străduim să-i căsătorim potrivit legii lui Dumnezeu, înainte de a se tăvăli în  desfrânări, ca să-și păstreze castitatea și să nu se pângărească de desfrânare.  Căsătoria să le dea îndestulător ajutor ca să-și poată potoli și săltările  trupului și să scape de osândă“ .
Totuși, în viziunea Sf. Ioan Gură de Aur,  nu numai părinții, ci și tinerii înșiși sunt răspunzători de curăția lor  trupească. „Poate că dacă nu ar fi fost mai de demult, sau nu ar fi chiar și  astăzi foarte mulți tineri care trăiesc cu înțelepciune și neprihăniți, poate că  atunci, ați avea cuvânt de îndreptățire; însă când sunt, ce veți zice? Că n-ați  putut stăpâni văpaia poftelor? Însă vă acuză cei ce au putut, și care aveau  aceeași fire ca și voi“ .
Un alt promotor fervent al educației copiilor și  tinerilor în spiritul credinței și trăirii creștine, care a marcat prin  puternica sa personalitate viața Bisericii din secolul IV, este Sfântul Vasile  cel Mare. Deși nu a scris o operă specială dedicată educației copiilor, totuși,  el face dese referiri la preocuparea pe care trebuie să o aibă familia și  Biserica față de creșterea acestora .
El pornește de la concepția că „orice  om care iubește pe Dumnezeu are în mod firesc înclinarea spre studiu“ , iar  educația religioasă trebuie să înceapă de la vârsta cea mai fragedă, întrucât  „nu mic este folosul sădirii în sufletele tinerilor o oarecare înrudire cu  virtutea, pentru că din pricina frăgezimii vârstei, astfel de învățături se  înfing adânc și rămân pentru totdeauna“ . Pentru Arhiepiscopul Cezareii  Capadociei, valorile cunoașterii și formării tinerelor vlăstare, ori de unde ar  proveni ele, fie din „admirația pentru lucrurile din natură“, fie din Sfânta  Scriptură sau chiar din literatura păgână sunt vrednice de a fi luate în seamă,  dacă se atinge scopul major: deprinderea „științei de a înțelege pe Dumnezeu“  .
Necesitatea educării copiilor și tinerilor în spirit creștin, precum și  responsabilitatea părinților în acest sens, reprezintă un subiect des abordat și  în operele altor părinți și scriitori Bisericești, precum Clement Alexandrinul  sau Sf. Ioan Gură de Aur. În scrierile Sf. Vasile Cel Mare însă, această  problemă se reflectă într-un mod cu totul particular.
Fiind recunoscut pentru  calitățile sale organizatorice remarcabile, arhiepiscopul capadocian propune un  model de „program pastoral“ adresat în special tinerilor, prin care aceștia erau  primiți în preajma Bisericii sau în spații special amenajate în cadrul  comunităților monahale, pentru a primi o educație autentic creștină, dar și a  aplica în mod concret parte din cunoștințele astfel dobândite. Tinerii puteau fi  primiți chiar și din fragedă copilărie, dacă erau aduși de părinții lor și dacă  erau de față mai mulți martori, pentru a nu se da prilej cuiva să acuze  Biserica. În mănăstire, copiii trăiau separat de restul fraților, fiind totodată  împărțiți după sexul lor . Numai rugăciunile zilnice și munca în ateliere se  săvârșeau împreună cu frații. Separarea de restul fraților avea o motivație  educațională dar și una practică, deoarece somnul, privegherea, calitatea hranei  și alte exerciții trebuiau să fie corespunzătoare vârstei. Studiul se desfășura  pe baza unei programe, de unde nu lipsea Sfânta Scriptură cu istoriile, numele,  povestirile și sentințele ei, care înlocuiau povestirile din mitologia greacă.  Pentru strădanie lor și răspunsurile bune, copiii primeau premii, căutându-se  însă a nu li se stimula mândria, ci interesul față de învățătură. Pentru  atitudini și fapte necorespunzătoare, ei erau pedepsiți, însă nu cu severitate,  ci urmărindu-se permanent îndreptarea lor .
Grija pentru realizarea în bune  condiții a unei solide educații creștine a tinerilor, precum și modul concret de  realizare a acesteia, fac din Sfântul Vasile cel Mare un adevărat precursor al  învățământului modern, dar mai ales al metodelor de pastorație a tinerilor pe  care și Bisericile din prezent, de multe ori serios afectate de procesul de  secularizare, sunt nevoite a le reconsidera și reactualiza, pentru a  preîntâmpina și stopa fenomenul depărtării și înstrăinării tinerilor de Biserică  și de modul creștin de gândire și viață.
Concluzii:
Ca mod particular de realizare a misiunii Bisericii, pastorația tinerilor constituie misiunea Bisericii de a găsi căi adecvate de comunicare cu tinerii și de a le înfățișa prezența și lucrarea lui Dumnezeu în lume și în viața lor. Deși textul Evangheliei este unul și același, indiferent de contextul în care este propovăduit, totuși, din rațiuni misionare și pastorale, care vizează în primul rând rodirea mesajului creștin în viața credincioșilor, s-a reliefat încă din primele veacuri ale creștinismului o diferențiere a modului de expunere a cuvântului lui Dumnezeu, în funcție de cei cărora acest cuvânt li se adresează. În prezent, configurarea unei „strategii misionare“ diferențiate după astfel de criterii, reprezintă o misiune și o sarcină prioritară atât la nivelul reflecției teologice, cât mai ales în planul concret al practicii pastorale cotidiene. Fundamentarea teoretică și practică a pastorației tinerilor, ca parte componentă a misiunii Bisericii, impune însă o redescoperire a semnificației tinereții în izvoarele Revelației, precum și în activitatea pastoral-misionară a Bisericii de-a lungul veacurilor. Acordând atenție tineretului, practica pastorală se înnoiește pe sine, astfel încât pastorația tinerilor devine dintr-o sarcină a misiunii Bisericii, o șansă a proprieri sale întinerii și revigorări spirituale.
Bibliografie:
Pr. Prof. Ene Braniște, Mijloace și metode de  lucru în activitatea pastorală a preoțimii de azi, „B.O.R.“, nr. 1-2, 1981,  p.47
Nicolae Brânzeu, Păstorul și turma (Hodegetica), Lugoj, 1930, p.  25
Pr. Prof. Ion Bria, Liturghia după Liturghie, Ed. Athena, 1996, p.  96
Fr. John Matusiak, A Vision Of Youth Ministry, expunere susținută cu  ocazia primei Conferințe Naționale a Tineretului din Patriarhia Moscovei  (februarie 1991) www. oca.org
Dr. Grigorie Comșa, Tineretul României, Arad,  1933, p.10
Nicolae Brânzeu, op.cit., p.283
cf. Fr. Michael Anderson, Our  youth need you, www.oca.org
Cos Davis, „Education in Bible Times“, în Holman  Dictionary, Nashville, Tenessee, 1991, p. 397 apud Pr. Conf. Dr. Petre Semen,  „Familia și importanța ei în Vechiul Testament“, în vol. Familia creștină azi,  TRINITAS, Iași, 1995
Pr. Dumitru Stăniloae, Ascetica și Mistica Ortodoxă,  vol. I, Ed. Deisis, Alba Iulia, 1993, p. 141
Pr. Teofil Părăian, Pentru  cealaltă vreme a vieții noastre, Sibiu, 2002, p. 94
Ibidem, p. 96
The  interpreter“s Bible – a commentary in twelve volumes, Abingdon Press, Nashville,  1989, p. 152
ibidem, p. 434
cf. Pr. Prof. Dr. Ioan G. Coman, Patrologie,  vol. I, IBM, București, 1984, pp. 72-79.
Sfântul Clement Romanul, Epistola  către Corinteni (I), XXI, 6-8, în vol. Scrierile Părinților Apostolici, trad.,  note și indici de Pr. D. Fecioru, PSB I, IBMBOR, București, 1979, p. 188
I Pt  2, 11
I Cor 6, 9-10
Sf. Policarp al Smirnei, Epistola către Filipeni, V,  3, în vol. cit., p. 210
Sf. Ioan Gură de Aur, Om. I Tim, IX, PG, LXII, p. 546  apud Pr. Constatin Mihoc, Taina Căsătoriei și Familia creștină, Ed. Teofania,  2002, p. 70,
Om. Fac (II), LIX, III, PG LIV, p. 519, apud ibidem, p.  71
Om. I Tes, V, PG LXII, p. 427 apud ibidem, p. 71
Sfântul Vasile cel  Mare se ocupă de educația copiilor și a tinerilor, în special în lucrările:  Regulile Mari; Regulile Mici; Reguli Morale și Omilia către tineri; aceasta din  urmă a fost socotită de către unii autori ca „un adevărat testament al  experienței sale pedagogice“ (cf. Prof. Constantin Pavel, Atitudinea Sf. Vasile  cel Mare față de cultura și filozofia păgână , în vol. Sfântul Vasile cel Mare,  1600 de ani de la săvârșirea sa, IBM, București, 1937, p. 312-329)
Sfântul  Vasile cel Mare, Epist. CCXCIV, PG, XXXII, 1037, apud Pr. Constantin Mihoc, op.  cit. p. 159
Sf. Vasile cel Mare, Scrieri, vol I Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986,  p. 570
Sfântul Vasile cel Mare Om. Hex, I, X, PSB, p. 75
Fetițele erau  încredințate surorilor, fiind vorba de mănăstiri mixte. În Epistola 199 Sfântul  Vasile stabilește vârsta de la care copiii puteau lua parte la viața  comunității: 16 sau 17 ani.
Sfântul Vasile cel Mare, Regulile mari, 15, I-IV,  apud Pr. Constantin Mihoc, op. cit. p 161
material de Ionuț Bursuc.

