Protoiereul Octavian Moşin: ”Dumnezeu aduce bucurie şi dragoste, iar violenţa este vrăjmaşul iubirii creştine”

Interviu realizat cu Părintele Octavian Moşin, parohul Bisericii “Întâmpinarea Domnului” din cadrul Universităţii de Stat din Moldova.

Părinte ce este violenţa în familie?

Prot. Octavian Moşin: Violenţa în familie este un flagel al societăţii noastre, societate care încă nu a însuşit sensul acestei expresii, căci noţiunea de „violenţă” de obicei este privită în afara familiei. Ne-am obișnuit să înţelegem prin violenţă doar abuz sexual asupra unei doamne sau domnişoare, iar agresorul este calificat drept un nemernic, fără principii morale, care nu ţine la familie şi habar nu are de adevăratele valori ale acesteia.

Însă violenţa este cea care adesea persistă în familie şi rămâne a fi o problemă de nerezolvat a multor familii.

Violenţa este privită ca agresivitate, brutalitate, duritate, impulsivitate, răutate, forţă, vehemenţă, înfocare, nestăpânire de sine, siluire fizică, constrângere a liberei voinţe etc. Violenţa în familie se poate manifesta atât ca abuz fizic şi sexual, cât şi psihologic, spiritual, economic. Astfel, violenţa este un fenomen complex şi vast ce vizează întreaga societate.

Foarte multe familii suferă în urma violenţei şi o primesc drept normă şi realitate a vieţii.

 

Ce ne recomandă Biserica pentru depăşirea violenţei?

Prot. Octavian Moşin: Biserica încearcă să contribuie la prevenirea cazurilor de violenţă în familie prin învăţăturile morale adresate tuturor celor care-i păşesc pragul, prin sfaturile şi îndemnurile care pornesc din inima slujitorilor.

Mulţi oameni intră în sfântul lăcaş cu diverse dureri şi suferinţe, găsind aici alinarea. Oamenii trebuie ajutaţi şi susţinuţi. Biserica vine cu medicamentele sale, iar de rând cu ea trebuie antrenată întreaga societate în vederea prevenirii şi depăşirii violenţei în societate. Fiecare caz este individual, astfel fiecare primește medicamentul duhovnicesc potrivit.

 

Există o cale de vindecare a violenţei?

Prot. Octavian Moşin: Credinţa în Dumnezeu îi îndepărtează pe oameni de la gândurile rele, le luminează raţiunea şi le arată calea cea dreaptă pe care trebuie s-o parcurgă. Violenţa se naşte şi se dezvoltă în minte. De aceea, Biserica, prin învăţăturile duhovniceşti pe care le oferă creştinilor, îşi propune să contribuie la profilaxia acestei boli, pentru că se ştie că e mult mai simplu să previi, decât să tratezi o maladie.

Vindecarea uneori pare imposibilă, pentru că există prejudecăţi, stereotipuri născute în mințile decăzute, bolnave de păcat, care favorizează fenomenul.

Violența rămâne a fi o boală a sufletului şi necesită a fi tratată. Or, leacul ni-l oferă Biserica.

 

Părinte ce ar trebui să facem noi, creştinii, în confruntarea directă cu violenţa?

Prot. Octavian Moşin: Trebuie să ne rugăm zilnic pentru pacea tuturor. Să-i învățăm și să-i îndemnăm pe oameni să-şi vindece sufletul, să se lepede de cel rău, și atunci în casa lor va fi pace și fericire. Dumnezeu aduce bucurie şi dragoste, iar violenţa este vrăjmaşul dragostei creștine. Sfântul Apostol Pavel ne spune că dragostea ”toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă.” (I Corinteni 13, 7). Astfel, persoana violentă este cea care trebuie adusă la izvorul dragostei pentru a fi tămăduită. Dragostea ne ajută să-i privim cu alţi ochi pe cei care provoacă durere şi tot prin ea dobândim forţe de a trăi alături de cei înfuriaţi.

Să nu uităm nici de spovedanie, de lepădarea de rele, de sfânta cruce, icoane, aghiasmă, binecuvântarea casei, toate acestea fiind armele duhului, de care, din păcate, oamenii au cam uitat.

 

Părinte, ce recomandaţi  femeilor care sunt afectate de violență? În afară de faptul că pot apela la diferite instituţii de drept, ce pot face din punct de vedere spiritual?

Prot. Octavian Moşin: Femeile au fost victime ale violenţei de-a lungul întregii istorii. Violenţa este o boală a sufletului, o patimă, un păcat care a cuprins omenirea încă de la începuturi, de când Cain şi-a ucis fratele. Mânia care i-a fost dată omului de Dumnezeu ca să biruiască răul, a fost îndreptată asupra aproapelui. Şi pe măsură ce omul a devenit slăbănogit de păcate şi neputincios, şi-a îndreptat violenţa asupra celui mai slab decât el.

Ca orice act de violenţă, îndreptat asupra oricui, violenţa asupra femeilor este un păcat. Şi cine acceptă păcatul şi nu luptă împotriva lui, devine complice la păcat.

Creștinește este să ne ajutăm reciproc. Ar fi nevoie de o deschidere din partea femeilor agresate, precum și implicarea de rând cu Biserica a tuturor factorilor decizionali întru înlăturarea actelor de violență.

 

Ce trebuie să facem întru dobândirea liniștei duhovnicești?

Prot. Octavian Moşin: Trebuie să ne împăcăm cu Dumnezeu și cu cei pe care i-am supărat, să ne lepădăm de răutatea noastră şi atunci răutatea celorlalţi va fi neputincioasă. Dacă noi ne curăţim, dacă facem curățenie în jurul nostru, nu mai vin aceste duhuri care sporesc răutatea şi ura celor de lângă noi. Aceasta este soluţia cea adevărată… Fără Hristos, fără iertare, fără împăcarea cu Dumnezeu şi cu aproapele nu există soluții.

Interviu realizat de Mihail Bortă

Biserica “Întâmpinarea Domnului”, USM.

Filed in: Interviuri

Articole relevante:

Gânduri către tineri: ziua a IV-a. Păstrați tinerețea! Gânduri către tineri: ziua a IV-a. Păstrați tinerețea!
Gânduri către tineri: ziua a III-a. Viața privită ca o Cruce! Gânduri către tineri: ziua a III-a. Viața privită ca o Cruce!
Pelerinajul Tinerilor, ediția a XVII-a: Bucuria rugăciunii în mers! Pelerinajul Tinerilor, ediția a XVII-a: Bucuria rugăciunii în mers!
Tinerii implicați în viața Bisericii Tinerii implicați în viața Bisericii

3 Responses на "Protoiereul Octavian Moşin: ”Dumnezeu aduce bucurie şi dragoste, iar violenţa este vrăjmaşul iubirii creştine”"

  1. Antisthius says:

    Fără nici măcar a bănui că pregătesc terenul venirii Antihristului, aceşti teologi ai raţionalismului creştin, cu mentalităţi tipizate şi plini de sine sunt uşor de remarcat prin „fauna” religioasă: grăirea le e moale, presărată cu exagerată căldură şi vizibilă prefăcătorie, uneori dimpotrivă – limbaj de cancelarie funcţionăresc, rece şi expeditiv; în predici – pacifici şi lacrimogeni, imploratori şi înduioşători, chiar slugarnici. Totdeauna pozează neutri, dar îi trădează ori o supunere superstiţioasă faţă de putere, legislaţie, ordin, ori o venerare a tot ce înseamnă oficialităţi religioase şi politice, chiar dacă prin aceste organizaţii se aduc prejudicii Bisericii lui Hristos. În Ortodoxie aceştia evită cu îndârjire orice adunare unde ar trebui să dea lămuriri publice despre erezia ecumenistă, despre valabilitatea dogmelor ortodoxe astăzi, despre actualitatea şi aplicarea Canoanelor Bisericii, despre înnoirile şi schimbările în Ortodoxie, despre inovaţiile eretice din învăţământul teologic, precum şi despre noua legislaţie internă a Bisericii.

    • Preot Octavian says:

      Iti multumesc frate “Tepes” pentru comentariu desi cam inclar si nu la problema abordata. Daca ai ceva de spus nu ai decat sa o faci. Te asteptam la Biserica USM sau scrie pe adresa mea [email protected]

      PS Nimeni de nimic nu se ascunde. Avem toata deschiderea. Lumina in suflet. Cu iertare…

  2. ADELINA says:

    Multumim parinte Octavian pentru invataturile aduse in acest interviu. Doamne ajuta! Sanatate tuturor preotilor si enoriasilor bisericii USM, sunteti un stilp de nadejde in vremurile grele de acum.

Spune-ţi părerea

Publică comentariul

free counters
© 6959 Tineretul Ortodox. All rights reserved.
Proudly designed by Theme Junkie. | Локализация темы wordpress